maanantai 7. joulukuuta 2009

Esseitä lapsen oikeuksista



Kurssin aikana jokainen opiskelija kirjoitti prosessikirjoittamisen menetelmällä esseen. Aihe oli rajattu koskemaan lapsen oikeuksia.   Alusta asti tiedotettiin, että esseet tulevat osaksi Anna lapselle päivä -projektia ja ne julkaistaan jossakin muodossa.
Kokoonnuimme jakson 2 aikana 6 kertaa. Esseetä työstettiin pienryhmissä siten, että jokaiselle tapaamiskerralle jokaisen  opiskelijan piti kirjoittaa omaa tuotostaan eteenpäin ja pienryhmä kommentoi jäsentensä tuotoksia annettujen tutkimusviestinnällisten ohjeiden mukaisesti.
Kurssin viimeisillä lähiopetustunneilla tehtiin postereita ja power point –esityksiä käsitellyistä aiheista.
Valmiita esseitä luettiin ääneen Jyväskylän kampuksen yhteisenä Anna päivä lapselle -teemapäivänä 2.12.09.
Esseissä käsiteltiin seuraavia aiheita:

  • Kehitysvammaisten lasten oikeudet
  • Henkisesti tai ruumiillisesti vammaisen lapsen oikeudet, artikla 23.
  • ”Sota särkee viattoman nuoruuden”
  • Lasten oikeus lepoon, virkistykseen, kulttuuriin
  • Artikla 31
  • Lapsia työssä
  • Lapsen oikeudet ja media
  • Lapsen oikeus kasvatukseen
  • Lapsen koulutus
  • Huostaanotto
  • Lapsen oikeus ilmaista mielipiteensä
  • Lapsi, kulttuuri, uskonto ja yhteisöllisyys
  • Lapsen oikeus ajatuksen-, omatunnon- ja uskonnonvapauteen
  • Lapsi ja uskonto
  • Uskonnonvapaus osa lasten oikeutta
  • Oikeus turvalliseen elämään
  • Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö
  • Lasta pitää suojella väkivallalta ja hyväksikäytöltä
  • ”Häväistyt ruumiit, rikotut mielet”
  • Lasten taloudellinen hyväksikäyttö

Molla Walamies
Kulttuurituotannon yksikkö
Jyväskylän kampus

Humakin yhteiset opinnot: Tutkimusviestintä 1 op, jakso 2
24 opiskelijaa

0 kommenttia:

Lähetä kommentti